Home » Methoden » Overige methoden » Multi-sensory storytelling

Multi-sensory storytelling

Multi-sensory storytelling houdt in dat via het vertellen van persoonlijke verhalen de zintuigen van kinderen en volwassenen met ernstige verstandelijke en meervoudige beperkingen geprikkeld worden. Op deze manier ervaren ze ook het plezier van het samen lezen. De verhalen sluiten aan bij de belangstelling en belevingswereld van de persoon.

De verhalen zijn geschreven op momenten dat een bepaald thema speelde bij een persoon. De verhalen bereiden personen voor op, leren personen omgaan met en geven personen duidelijkheid over een bepaalde gebeurtenis. Daarnaast kan het voorlezen van het verhaal ook dienen als een manier om iets na te vertellen, ergens op terug te komen en/of gewoon als plezierige activiteit.

De methode is in Schotland ontwikkeld en wordt nu zowel in België als Nederland wetenschappelijk onderzocht. Dit vindt plaats vanuit de Rijksuniversiteit Groningen en de zorginstelling ’s Heeren Loo in samenwerking met Multiplus.

Binnen de ‘PAMIS Library’ (partner of the Scottisch Consortium for Learning Disability Library) zijn inmiddels veel boeken (bagbooks) te leen waarin persoonlijke verhalen staan van kinderen/volwassenen. Deze persoonlijke verhalen gaan in op allerlei thema’s en hebben titels als ‘angst voor de tandarts’, ‘geboorte van een broertje of zusje’, ‘naar het ziekenhuis gaan’, ‘voor het eerst menstrueren’, ‘naar het strand’, etc.

De Engelse boeken zijn te gebruiken, maar er kan ook een persoonlijk boek gemaakt worden voor uw eigen kind, vanuit zijn of haar eigen belevingswereld. Er worden workshops gegeven binnen instellingen (onder andere binnen het Raamwerk, Reinaerde en SVG Gemiva) en voor ouders (stichting Arttimes).

Website

www.dundee.ac.uk/pamis
www.bagbooks.org
www.multiplus.be